De eerste bouwdag

8 april 2019 - Salima, Malawi

Maandag 8 april 2019. Natuurlijk onze 1e bouwdag, wat spannend! Daarbij ben ik ook nog eens jarig vandaag! Mijn lieve kamergenoot, collega en vriendin Kim zingt mij wakker, ik ontvang een geweldige verrassing van mijn lieve familie en vrienden, van collega's thuis en van de geweldige groep hier. Ik word opgewacht bij het ontbijt met een heus verjaardagslied, slingers en 40-jaar ballonnen. Jullie snappen: al 3x gebruld deze ochtend... 😉

In de bus zijn we allemaal een beetje nerveus en daarbij ook heel benieuwd voor wat er komen gaat. Onderweg halen we nog een Habitat collega op bij hun kantoor en slaan we een voorraad drinken in voor op de bouwplaats.

Als we het dorp komen binnenrijden, worden we al opgewacht door alle bewoners. De hele bups loopt op het pad vooruit en zingt ons welkom. De bus tuft er rustig achteraan. Veel kinderen rennen naast en achter de bus. Zeer indrukwekkend, mooi en emotioneel. We dansen en worden welkom geheten door het dorpshoofd. We worden voorgesteld aan de broertjes Evance en Innocent (zie de blog 'ontmoet de familie').

Op de bouwplaats aangekomen, ontmoeten we de supervisor van ons bouwteam, Happy. Onwijs aardige man en, je raadt het al, altijd vrolijk! Hij geeft ons instructies en licht eea toe mbt de veiligheid. We gaan beginnen!

Een gedeelte van de fundering was al gelegd. Wij hebben het vanaf daar opgepakt. Vol energie aan de slag met de groep, echt teamwork! Evance werkt ook met ons mee. Het is erg warm, we staan in de volle zon... De eerste lagen bakstenen zijn gemetseld. Na de lunchpauze spelen we nog even met de kinderen in het dorp. Ze willen ook graag veel op de foto en dan vooral selfies. Ze hebben voor mij gezongen toen ze hoorden dat ik jarig was. Brok in mijn keel...

We dragen naamplaatjes, maar de kinderen vragen telkens hoe we heten omdat ze niet kunnen lezen. Deze gemeenschap blijkt zo arm, dat de meeste kinderen niet naar school kunnen.

Aan het eind van de werkdag zitten we moe maar zeer voldaan in het busje terug naar het hotel. Daar aangekomen nemen we eerst een borrel! Ik heb gezorgd voor wat lekkers erbij omdat het nog steeds mijn verjaardag is. Na het avondeten een verrassingstaart met kaarsjes voor mij! Het houdt niet op! Het was een grandioze dag! Ik denk dat niemand op deze manier zijn of haar 40e verjaardag heeft gevierd...

Aankomst in het dorp💪🏠

1. Anneke Oudijk:
    10 april 2019
    Heel bijzonder meid, een verjaardag om nooit meer te vergeten!! 😘
  2. Bianca:
    Heb je toch een mooie verjaardag gehad
    En die zal je zeker niet vergeten, en echt een bouwvakker....hihihi echt mooi
  3. Conny:
    10 april 2019
    Dit was echt om nooit te vergeten!! En ik denk dat je de kinderen daar nú al iets hebt gegeven om nooit meer te vergeten! Veel succes met de bouwerij. Dat gaat zeker voed komen!!
  4. Clemens:
    Wat lief allemaal maar dat komt omdat we van je houden. Super werk werk daar ! Wat een ervaring he !!
  5. Tanja:
    10 april 2019
    Wat een bijzondere verjaardag! Op naar de volgende lagen bakstenen vandaag... succes 😘
  6. Saskia:
    Gaaf Naat! Wat moet dat bijzonder zijn, geniet van alles en veel succes met bouwen xx
  7. André Cohen:
    10 april 2019
    wat een indrukwekkende verjaardag lieverd, eentje om nooit meer te vergeten. We doen het thuis nog eens "dunnetjes" over. succes verder met bouwen. love you! pap en mam